Ebee, Jang Bikin Malu

Om susupo liat-liat, ini pamarentah luar biasa juga, karna somo barencana mo babikin itu BUMD baru yang depe nama PT Banggai Sejahtera. Barangkali memang ini pamarentah somo serius mo bakase sejahtera ini samua orang di Kabupaten Banggai, karna kalu cuma mo lewat pembangunan yang biasa-biasa saja, cuma pake programnya pamarentah yang lewat dinas, ini rakyat susah mo sejahtera. Tagal itu barangkali, parlu ada lagi BUMD yang depe tugas mo bakase sejahtera ini rakyatnya Kabupaten Banggai. Apalagi dari yang om susupo dengar-dengar, ini usaha yang ada mo dibikinnya itu BUMD baru, pe banyak skali. Mulai dari bagale-gale tanah, ba urus ikan, ba urus pesawat, ba urus koran, ba urus hotel, ba urus proyek, ba urus sawah, ba urus bank deng sagala rupa urusan, samua mo diurus.
Cuma yang om susupo ada dengar-dengar, ada kabar kalu ini BUMD baru rupa mo diurusnya pansiunan pajabat lagi, macam itu usaha-usahanya daerah yang laen kon sampe skarang te jelas depe pakarjaan yang bikin untung daerah.
Yah, om susupo sebagai orang yang te mangarti deng urusan bisnis, cuma bisa babadengar orang pe komen. Memang ada yang stuju, kandati om susupo te mangarti kanapa kon dorang itu maen stuju. Tapi kalu dari yang blum stuju, om susupo dengar, dorang bukan te stuju, tapi dorang bilang, macam masih parlu di pikir-pikir ulang, supaya jang cuma bagaya babikin-bikin ide soal usaha baru, padahal depe hasil sama deng nol basaar. Om susupo juga do liat-liat sandiri, ada itu BUMD yang so taon-taon dikase badiri, eh sampe skarang ini te jelas depe storan sama daerah, hele depe kantor saja ada bakugepe deng kantor kalurahan. Sadangkan itu BUMD yang so ada kantor gagah saja, sampe skarang ini depe storan ebee cuma kacili skali...Mo ba urus usaha yang cuma satu bidang saja, macam minta ampun depe kalangkabut, apalagi kalu so samua urusan mo di urusnya BUMD, so pasti tatambah kalangkabut. Om susupo sandiri batanya-tanya, so sapa ini orang di Kabupaten Banggai yang so pe jago skali, kon sampe bisa mo ba urus ini BUMD yang depe urusan samua usaha. Jang sampe kasian, itu orang pe rambut sampe rontok kon jadi botak depe kapala, karna disuruh bakase bajalan BUMD yang depe modal alakadarnya, tapi dikase samua urusan.
Yah, itu om susupo pe taman yang  anggota dewan ada babilang, jang sampe cuma mo jadi nafsu yang pe basaar skali, tapi akhirnya loyo alias lemah syahwat. Kan kasian juga, kalu cuma mo bikin usaha daerah, tapi cuma karna banafsu tinggi, padahal depe modal kacili, baru depe orang yang batangani juga cuma modal pengalaman karna pernah jadi pajabat. Sarta disuruh babikin sagala rupa pakarjaan yang depe hasil musti bastor doi sama pamarentah, eh depe jadi kalangkabut.
Dari pada kasian cuma mo macam orang yang nafsu tinggi tapi tenaga kurang, kon akhirnya lemah syahwat, lebeh bae dipikir ulang bae-bae, supaya jang bikin malu. Buat apa juga mo babikin ide badan usaha barunya daerah, tapi depe konsep juga blum jelas, bisa mo kase untung daerah atau tidak. Atau jang sampe juga, daerah te pernah untung, tapi ini orang-orang tertentu yang batarima depe untung karna so dibikin akan usaha, kon pake atas nama daerah...Jang sampe, bukan Banggai yang sejahtera, tapi cuma itu orang-orang tertentu yang jadi hebat...Jadi, coba dipikir-pikir ulang kasian...**