Izin Kalangkabut ?

Te tau ini pamarentah so pe jago skali atau bagimana, kon so sampe bisa bakase terbit itu izin buat perusahaan nikel pake tanggal yang sama, padahal itu izin buat dua pakarjaan yang beda jaoh. Om susupo heran juga baliat ini izin, karna ada izin yang buat mo baambe atau soboleh angkot tanah, depe tanggal terbit sama deng izin yang baru buat mo bacari-cari. Padahal, dari yang om susupo tau, itu izin buat mo baambe depe tanah, bisa takaluar kalu so ada depe studi kelayakan.
Yang bikin om susupo heran skali kon so jadi babatanya, bagimana depe kajadian kon itu izin buat mo ba ambe depe tanah galian, sama deng izin waktu baru mo bacari. Baru kapan kira-kira dorang ada babikin depe studi kelayakan.
Yah, om susupo bukan mo halangi ini orang yang ada babagale tambang. Om susupo juga te ada daya mo bahalangi, apalagi kalu mo bapele itu bego yang pe basaar, om susupo pasti bacigi. Jadi te mungkin om susupo ada kemampuan mo bapele ini orang yang mo tambang. Cuma, om susupo pe otak yang kasian cuma ada skolah kede-kede, so kacau balau baliat ini pamarentah yang pe hebat skali, sampe bisa bakase terbit izin buat dua pakarjaan yang beda tapi di tanggal yang sama. Bukan cuma itu, dari yang om susupo liat-liat pake kaca pembesar, ternyata depe nomor surat juga rupa kalangkabut, karna nomor surat buat baambe depe galian macam duluan terbit, baru nomor suratnya SK yang baru buat mo bacari. Kira-kira te tasalah kase nomor surat ini ?
Cuma so itu, kalu memang om susupo yang ada tasalah, jang langsung marah sama om susupo. Jang juga langsung bakirim preman yang pe ganas kon depe badan punuh tato bacari sama om susupo. Om susupo kasian panakut skali. Cuma so itu, om susupo pe kabiasaan memang suka baliat-liat yang garaap, termasuk soal izin yang juga garaap...
Karna om susupo pe anggapan, barangkali memang so ada yang kalangkabut waktu bakase terbit ini izin. Kan ada depe masa itu izin pertama, kon kalu te salah satu taon. Jadi, nanti kira-kira somo dekat abis waktu izin pertama, baru ba urus buat izin kadua yang somo basuruh baambe depe galian. Yang om susupo kuatir, jang-jang karna ada pikiran takait deng soal politik, jadi daripada mo batunggu nanti satu taon kemudian baru mo kase terbit depe izin lanjutan yang mo basuruh baambe galian, kon blum tantu ini pajabat yang baru mo bakase terbit izin kadua, jadi akhirnya ada yang so kalangkabut, kon akhirnya dorang so bikin akan satukaligus, buat izin yang baru basuru babacari deng izin yang sobasuru baambe depe galian, dibikin sama-sama saja depe tanggal. Kon akhirnya, lahir kamari izin kalangkabut.
Om susupo cuma bapikir, kira-kira kalu memang ini pamarentah mau bakase bae, coba diliat-liat ulang itu izin, kon kase bae kasian, supaya jang kalangkabut. Baru, kalu memang itu perusahaan ada depe niat bagus, mustinya dikarja bae-bae samua depe urusan yang ada disuruh di dalam izin, supaya te tasangkot deng sagala rupa masalah. Karna kalu om susupo liat-liat itu izin yang dipake buat mo babacari galian, so ada samua ditulis apa-apa yang musti dibikin. Tugasnya pamarentah, coba pareksa itu yang so dibikin-bikinnya perusahaan, supaya jang kalangkabut macam skarang ini, sampe so ada masyarakat yang akhirnya nekat pigi bapele bego deng buldoser yang mo lewat...**