Korban BBM...



Om susupo pe jantung jadi kalangkabut juga babaliat itu siaran televisi tadi malam, yang ada bakase liat aksi mahasiswa sampe malam, kon polisi so pake sagala rupa cara buat mo bakase bubar mahasiswa yang ba demo ba tolak itu harganya bahan minyak dikase nae. Sampe-sampe so ada yang kana tembak kon babaluka, baru ada juga yang takana pukulan. Om susupo pikir, ini polisi deng mahasiswa macam so baku anggap musuh barangkali, kon so sampe baku hantam, rupa so te baku anggap kalu sama-sama rakyat yang tinggal di Indonesia kon parlu baku jaga.
Cuma yang om susupo pusing akan skali, ini pamarentah pe sikap macam te baku pusing deng ini kajadian dilapangan. Te tau ini pajabat pamarentah ada manonton tv atau barangkali cuma ada bakaraoke, sampe macam te baku pusing deng sagala rupa kajadian antara mahasiswa deng polisi. Kasian juga baliat ini polisi, yang musti disuru baku hadap deng sagala rupa aksinya mahasiswa turus, padahal bukan polisi yang mo bakase nae harganya BBM. Polisi kan manusia juga, kalu so suak tantu so nae emosi juga. Tapi so itu tadi, ini pamarentah tatap babadiam, kon depe pajabat penting cuma mo baku tahan deng rencana mo bakase nae harganya BBM.
Om susupo masih basukur juga, karna kajadian yang di kota-kota basaar macam Jakarta deng Makassar itu, sampe skarang ini te taliat di Luwuk. Ini mahasiswa deng polisi masih bisa baku jaga dorang pe sikap masing-masing.
Cuma kalu soal korban BBM, kalu di kota-kota basaar itu so ada yang sampe ta tembak atau bangka-bangka karna kana pukul, di Luwuk sebenarnya juga so ada yang jadi korban. Cuma memang depe korban bukan karna bademo kon bukan karna kana tembak atau bangka-bangka kana pukul. Yang di Luwuk ini, kan so banyak rakyat yang somulai susah mo badapat bensin, karna ini antrian di pompa bensin minta ampun tiap hari. Om susupo sandiri jadi bosan mo baku antri buat mo dapat bensin yang depe harga masih normal, karna kalu mo ba antri buat ba isi bensin di motor yang depe tengki cuma ta isi tiga liter lebeh, so musti abis waktu bajam-jam. Daripada mo baku antri, om susupo terpaksa ba isi bensin di tukang jual eceran yang depe harga so sampe 7000 satu botol. Apa yang om susupo rasa ini, so dirasanya banyak orang juga, jadi so banyak yang jadi korban harga BBM yang so minta ampun depe mahal. Kon sarta om susupo babajalan di pasar, ternyata bukan cuma bensin yang so pe mahal skali. Ini minyak tanah so lebeh kalangkabut lagi. Kalu di pangkalan yang cuma dua kali satu minggu masih bisa badapat deng harga 3000 satu liter, di pasar ternyata so paling murah 5000 satu liter. Ada yang so lebeh mahal dari itu.
Om susupo pikir, ini korban BBM ternyata so pe banyak skali, karna ini rakyat terpaksa babili bensin deng minyak tanah yang so pe mahal skali. So kacau bagini depe harga, eh masih ada juga patugas Pol PP yang pake oto dinas mo coba bajual minyak tanah ka kampung sablah. Untung so dapat tau waktu itu, jadi batal babawa minyak tanah ka kampungnya orang. Cuma om susupo blum tau, itu patugas yang mo bajual minyak tanahnya rakyat Banggai ka kampung laen, so dikase maso di kamar sel atau blum. Kalu blum, berarti dia itu blum jadi korban BBM macam om susupo deng orang-orang kacili yang laen ini...**