Balajar batarima…

Ini Musdanya KNPI di Luwuk memang so abis dibikin barapa hari lalu, kon itu katua yang so tapilih deng aklamasi, ada sementara bakarja deng tim formatur buat mo basusun depe pengurus. Om susupo pikir, ini masalah berarti so abis, karna yang mo ditunggu tinggal depe susunan pengurus bagimana, kon apa yang depe pengurus baru mo bikin deng ini KNPI. Pokoknya yang mo ditunggu, mo jadi bagimana ini KNPI, kon mo macam apa ini modelnya pengembangan pemuda.

Cuma sarta babajalan dua hari ini, om susupo ada babadengar kabar, kalu masih ada yang blum batarima itu hasil Musda yang so batetapkan itu calon yang paling cantik jadi depe katua. Yang om susupo ada dengar-dengar, masih ada yang blum iklas batarima hasil Musda yang bajalan deng lancar, kon mo barencana bagugat itu hasil Musda. Om susupo sempat bapikir, ini so amper sama deng Pilkada, kalu kalah biasanya langsung bagugat ka MK di Jakarta sana. Cuma kalu soal Musda, tantu depe gugatan bukan dibawa ka MK.

Om susupo bapikir, memang te ada masalah kalu ada yang blum batarima kon bagugat itu hasil. Itu bagugat juga masih hak, jadi te ada masalah.

Cuma kalu om susupo pikir-pikir, coba juga balajar ba introspeksi, kanapa kon di Musda kamarin, itu ibu Batia badapat dukungan basaar skali dari organisasinya pemuda deng KNPI kecamatan, kon kanapa sampe yang depe saingan te badapat dukungan bagus. Ini introspeksi om susupo rasa-rasa penting skali dibikin, supaya jang bakase tasalah yang menang. Karna kalu om susupo liat, itu ibu Batia yang menang di Musda, memang karja luar biasa, sampe bisa badapat dukungan basaar skali. Kon te cuma dia yang karja, depe tim sukses juga bakarja hebat, sampe itu dukungan jadi luar biasa. Blum lagi depe persiapan mo jadi calon yang memang dikase siap skali, diatur bae-bae, kon depe pendukung tantu dorang urus bae-bae, jadi te ada yang lari lagi.

Tagal itu, om susupo pikir, buat yang blum tapilih, coba juga babikin itu kajadian jadi palajaran, supaya kalu ada kegiatan laen kali, bisa lebeh siap lagi. Baru bukan cuma itu, ini orang yang sotapilih juga tantu karna memang dianggap bagus buat dipilih, mampu bapimpin, kon te ada catatan yang te bagus.

Om susupo bukan mo baku pro deng sapa. Cuma kalu om susupo liat-liat waktu di Musda, itu dukungan buat calon yang skarang so tapilih memang kancang skali, ditambah deng depe tim yang memang bakarja mati-matian buat mo bakase menang. Jadi kalu om susupo pe pikiran sederhana, barangkali memang so waktunya itu KNPI dipimpin parampuan, sapa tau depe prganisasi bajalan lebeh bagus lagi dari yang sebelumnya. Kalu memang bisa, coba balajar batarima itu kemenangannya orang laen yang memang so bakarja luar biasa, sampe badapat dukungan yang luar biasa juga. Kalu memang skarang blum berhasil, yah nanti ba usaha tiga taon akan datang. Kalu memang depe calon yang skarang kalah kon so te bisa maju lagi karna so lewat batas umur, paling kurang depe tim sukses saja yang mulai bakase siap calon yang hebat, supaya tiga taon akan datang, jang kalah lagi…Boleh bagitu kira-kira ?**